۱۳۸۶ مرداد ۴, پنجشنبه

فيزيك پيشه عاشق پيشه-قسمت ششم

بعد از آن كه منيژه و بقيه مهمان ها خانه را ترك مي كنند بانو گشسب مي بيند كه بيژن به درختي تكيه كرده. پس همه چيز را مي فهمد وبه سراغ او مي رود و مي گويد" اصلا نگران نباش خودم برات مي رم خواستگاري. خيلي هم دلشون بخواد تو جزو افتخارات ملي هستي". بيژن حال وحوصله جروبحث ندارد اما اگر داشت مي گفت "مامان تو را به خدا ول كن. كدام افتخار ملي؟! اينا همش خواب و خياله. به اين حرف ها يه نون بربري هم نمي دن. من به دلگرمي كدام درآمد پاشم برم خواستگاري". اما چيزي نمي گويد. به جاي اين حرفها به مادرش شب به خير مي گويد و به اتاقش مي رود و روي تختش ولو مي شود اما تا صبح چشم بر هم نمي گذارد و نقشه مي كشد. صبح زود از بستر بر مي خيزد و يكراست مي رود سراغ آركايو.
بيژن بانشاط و اميدوار چند سال پيش بر گشته است.


بيژن مصمم است تا تمام مقالات مربوط به كارش را كه در مدتي كه او افسرده بوده منتشر شده اند بخواند تا بداند چه تحولاتي در اين چند ماه صورت گرفته. در رشته بيژن به طور متوسط پنج مقاله درروز منتشر مي شود.
خلاصه بگويم آنچه كه بيژن به عشق منيژه در پاي كامپيوترش انجام مي دهد كم از آنچه كه فرهاد در پاي بيستون به عشق شيرين مي كرد ندارد. بالاخره ايده جالبي به ذهن بيژن مي رسد و موفق مي شود كه يك مقاله استخوان دار بر روي اين ايده بنويسد.

همانطور كه قبلا گفته بودم بيژن جزو يك و يك هاي دانشگاه صنعتي شريف است. اين تيپ آدم ها تجارتي مقاله نوشتن و
آب بستن به مقاله را دون شان علمي خود مي دانند. براي دوري از اين كار عموما گمان مي كنند كه بايد از شاخه اي به شاخه اي ديگر بپرند. آري! آنها مي دانند كه فيزيك پيشگان برجسته دنيا تا ته وتوي كامل يك موضوع را درنياورند به سراغ مو ضوعي ديگر نمي روند اما اين توهم را دارند كه خيلي زرنگ تر و باهوشتر از غربي ها هستند وآنچه كه آنها در عرض چند سال و با نوشتن چند مقاله به انجام مي رسانند مي توانند در چند ماه و در يك مقاله به انجام رسانند. آري! بيژن در دوران دانشجويي خود در خارج هم اين اشتباه را كرده بود. هر كدام از مقاله هايش در مورد موضوعي متفاوت بود. چوب اين كار را هم خورد.

اما اكنون نمي خواهد آن اشتباه را تكرار كند. مي داند كه اگر از موضوعي به موضوع ديگر بپرد هيچكدام از مقالاتش پختگي لازم را نخواهند يافت. جامعه فيزيك هم او را در هيچ شاخه
اي متخصص نخواهد شناخت و در نتيجه فرصت هاي شغلي و علمي را از دست خواهد داد.

الغرض! بيژن با اراده كامل در كارش پيشرفت مي كندو در اين مدت بي اعتنا به ياوه گويي هاي فعال ترين بخش
IFB
(ايرانيان فضول بدگو )
يعني همان "بخش پيوند دل ها" با منيژه بيشتر آشنا مي شود.


ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست: