۱۳۸۶ تیر ۲۷, چهارشنبه

ضعف هاي من

يكي از خوانندگان عزيز هم وردا سوال كرده بود كه ضعف هايي كه مانع از پيشرفت من در اسلك مي شدند چه ها بودند. خوب من ضعف هاي بي شماري دارم كه شرح همه آنها حوصله همه را سر مي برد. اينجا تنها به ضعف هايي اشاره مي كنم كه به خاطر در ايران درس خواندن در من
به وجود آمده. اولي مشكل زبان و ناآشنايي با فرهنگ عمومي آمريكابود. خوشبختانه نسل پس از ما در اين زمينه خيلي كمتر از ما ضعف دارند اما باز هم بايد بيشتر براي رفع اين ضعف تلاش بكنند.مردم آمريكا هم خوشبختانه در اين زمينه خيلي باز رفتار مي كنند و شخص تازه وارد را همه گونه حمايت مي كنند تا قاطي جمعشان شود ما ايراني ها هم (برعكس اكثر جهان سومي ها)از اين گونه حمايت ها خوب استفاده مي كنيم و به علت اعتماد به نفس قوي اي كه داريم واكنش منفي نشان نمي دهيم. علت پيشرفت سريع ايراني هاي مقيم آمريكا هم همين است

دومين ضعف ماها (كه حادتر از ضعف زبان است)نا آشنايي با "خردفرهنگ" بين المللي فيزيك پيشگان است. فيزيك پيشگان دنيا آداب معاشرت و تفريحات مخصوص به خود را دارند.شوخي هاواصطلاحات و لطيفه هاي خاص خود را دارند. فرهنگ شان هم از اين نظر خيلي غني است. من در ايران امكان آشنايي با اين فرهنگ را پيدا نكرده بودم در نتيجه در ابتداي كار در ارتباط برقرار كردن مشكل داشتم. من اين روزها پشت سر هم از پيشكسوتان دارم تعريف مي كنم اما الان مي خواهم از آنها انتقاد كنم. بسيار جاي تاسف دارد كه پيشكسوتان محقق ما همان شوخي هاي قوميتي جنسيتي را به كار مي برند كه سرباز هاي وظيفه (مي خواستم بگويم "عمله ها" ديدم از لحاظ دستوري غلط است)كه چيز ديگري بلد نيستند به كار مي برند. ريشه خيلي از دلگيري ها وكينه ها و دشمني هاوفتنه ها هم همين شوخي هاي به ظاهر بي اهميت هستند. طرف شوخي را مي شنود بهش بر مي خورد اما در ظاهر وانمود مي كند اصلا بهش بر نخورده. اما در عوض آن را در حافظه نگاه مي داردو شاخ وبرگش مي دهد. ديگر رفتارهاي شخص را در سايه همان شوخي بي اهميت پردازش مي كند و از او كينه به دل مي گيرد . بعد سر يك فرصت زهرش را مي ريزد.سر همين كينه پروژه ها مي خوابند و افراد بي كار مي شوند و سرمايه هاي ملي بر باد مي رود. اي كاش به جاي تظاهر به "باظرفيتي" همان ابتدا رنجش خود را از آن جوك و شوخي لوس آشكار ساخته بود. آمريكايي ها مي گويند

Words ``DO" hurt.
فيزيك پيشگان آمريكايي به شدت با اين جوك ها برخورد مي كنند. همين چيزها را تجربه كرده اند كه نسبت به شوخي هاي توهين آميز حساسند

۱ نظر:

ناشناس گفت...

ممنون از پاسخی که به‌ام دادید. (:
ناآشنایی با خرده‌فرهنگ فیزیک‌دان‌ها برای‌ام جالب بود.