۱۳۸۶ شهریور ۲۶, دوشنبه

فناوري هاي بديع در آزمايشگاه هاي انرژي هاي بالا

معمولا را ه اندازي آزمايش هاي فيزيك ذرات نيازمند فناوري هاي جديدي است كه تا آن زمان به كار گرفته نشده اند. در نتيجه اين آزمايش ها فرصتي براي فيزيك پيشگان مهندسان و تكنيسين ها هستند كه تمام ابتكار و توان خود را به كار گيرند و كاري كنند كه اين گونه فناوري ها از مرحله تخيل به مرحله اجرا برسند. اغلب.
پس از مدتي كه اين گونه فناوري هاي
state-of-the-art
از بوته آزمايش آزمايشگاه هاي فيزيك ذرات سربلند بيرون آمدند راه خود را به سوي مصارف كاربردي تر در صنعت و زندگي روزمره باز مي كنند.

در واقع علت اصلي كه دولتمردان از اين گونه طرح ها حمايت مي كنند ابداع همين فناوري هاست. به تجربه فهميده اند كه در دراز مدت سوددهي فناوري هايي كه به اين ترتيب ابداع مي شوند بسيار بيشتر از سرمايه اي است كه در اين كار ريخته اند. آنچه كه براي ما فيزيكپيشگان محصول جانبي است براي آنها محصول اصلي است. به اين ترتيب كار به جلو مي رود.

البته طراحي و ابداع تكنولوژي هاي جديد خالي از چالش نيست. اغلب اتفاق
مي افتد كه
prototype
ساخته شده ايرادي دارد كه مبدعان آن از علت آن سر در نمي آورند. پس همگي سعي مي كنند با بازبيني محاسبات و طرح ها با روش سعي و خطا و به هر وسيله ديگري علت را بيابند.

دوستان آزمايشگر من كه در آزمايشگا ه هاي مختلف كار كرده اند همگي به يك نكته تاكيد مي كنند:
در طول اين فرآيند "علت يابي" استاد راهنما و يا رئيس آنها اصرار دارد تا تمام مراحل بازبيني و سعي و خطا را به صورت مكتوب به دقت تمام ثبت كنند. اين كار به نظر جوانتر ها دردسر اضافي و بي جهت مي آيد. پس تا مي توانند از زير آن شانه خالي مي كنند. اما به تدريج حكمت اين اصرار را مي فهمند.
درمي يابند كه براي اين كه قدمي به جلو گذاشته شود و اين ماشين عظيم علم و تكنولوژي به حركت خود به جلو ادامه دهد نسل بعدي فيزيكپيشگان مهندسان و تكنيسين ها بايد از اشتباه هاي نسل قبل آگاه شوند و الا همان اشتباه ها را تكرار خواهند كرد و در همان جا درجا خواهند زد.
پس تمام اشتباه ها را بايد با تحليل دقيق مكتوب كرد.

عظمت و دقت پروژه
LHC
هركسي را اعم بر فيزيك پيشه و غير فيزيك به حيرت وا مي دارد. اما نبايد فراموش كرد كه اين پروژه ميراث خوار پروژه هاي قبلي چون
LEPاست اگر آن پروژه ها از قبل وجود نمي داشتند و اگر تجارب آنها منتقل نمي شدند
LHC
هرگز عملي نمي شد

هیچ نظری موجود نیست: