۱۳۸۶ دی ۲۵, سه‌شنبه

فرهنگ فيزيك پيشه پرور يهوديان

نام هاي فيزيكپيشگان بزرگ چند قرن اخير را به خاطر آوريد. در اين ميان نمي توان از نامهاي فيزيك پيشگان بزرگ يهودي چون اينشتين لاندائو واينبرگ و... گذشت. در صد زيادي از فيزيكپيشگان نامي دنيا يهوديند. اين درصد بسياربالاتراز درصد جمعيتي يهوديان دنياست! از اين فيزيكدانان بسيار معروف كه بگذريم بين فيزيكپيشگان كمتر معروف اما بسيار موفق هم يهوديان زيادي خواهيم يافت. اين موضوع اتفاقي نيست. علت را در خرد فرهنگ
(sub-culture)
يهودي بايد جستجو كرد. در اين باره زياد گفته و نوشته شده. من نيازي به تكرار آن حرفها نمي بينم. ولي به نظر من عامل اصلي در اين تحليل ها از قلم مي افتد و يا به اندازه كافي مورد توجه قرار نمي گيرد: نقش خانواده هاي فيزيكپيشگان يهودي در حمايت روحي -فكري ازآنها. از خيلي نظرها يهوديان غربي برخاسته از فرهنگ
Yiddish
فرهنگي مشابه فرهنگ ما ايرانيان دارند. (من در اينجا تا كيدم بر روي غربي هاست و الا همگي مي دانيم يهوديان ايراني پاره تن همين ملتند. )
از جمله اين تشابه ها مي توان به نقش قوي خانواده در زندگي فرد اشاره كرد.خانواده هاي ايراني هم به رويه خود همواره از اعضاي خود حمايت مي كنند. اما نوع حمايتي كه خانواده هاي ايراني ارائه مي دهند غالبا براي يك فيزيكپيشه يا رياضي پيشه ويا يك فيلسوف بيشتر مخرب است تا سازنده. (بايد اضافه كنم خانواده خود منجوق در اين مورد استثناست.) شكي نيست كه خانواده هاي ايراني چيزي جزموفقيت و دلخوشي اعضايشان نمي خواهند. اما چون با ظرافت هاي اين قبيل شغل ها آشنا نيستند حمايتشان دست و پا گير و مخرب از آب در مي آيد. بي ترديد اگر خانواده ها بيشتر در مورد كار فيزيكپيشگان اطلاع كسب كنند نحوه حمايتشان تغيير خواهد كرد. در اين مورد بايد كار فرهنگي شود. منظورم اين نيست كه از دولت انتظار داشته باشيم كه "اداره فرهنگ سازي خانواده ها در جهت فيزيكپيشه پروري" راه بيندازد. اگر چنين كند اين اداره هم مي شود "نون دوني" يك عده و كاري از پيش نمي برد. منظورم گذاشتن برنامه بازديد سالانه براي خانواده ها و چيزهايي از اين دست است كه در موسسات اروپايي و آمريكايي بسيار مرسوم هستند. در اين گونه برنامه ها خانواده هاي يهودي حضوري فعال دارند. تجربه هم نشان مي دهد كه برگزاري اين گونه برنامه ها ثمرات بسيار دارد و به زحمتش مي ارزد.

در مورد خرد فرهنگ يهودي و حمايت فكري كه مادر و همسر فيزيك پيشگان يهودي از آنها مي كنند بيشتر خواهم نوشت

۴ نظر:

ناشناس گفت...

دوست عزیز نیوتن یهودی نبوده است. یک نکاهی به زندگی نامه های او بیندازید.

منجوق گفت...

ممنون از اين كه اشتباه مرا تصحيح كرديد. البته من نه اطلاعي از عقايد شخصي و مذهبي افراد دارم ونه به علاقه اي به كسب اين گونه اطلاعات دارم.
يهودي بودن و يا نبودن نيوتن هم در بحث من تاثير زيادي نمي گذارد. آنچه كه من مي خواهم به آن بپردازم تاثير حمايت فكري و روحي و تشويق خانواده ها در پيشرفت يك فيزيكپيشه است.براي اين كار هم به تجربه هاي خانواده هاي يهودي كه با آنها از نزديك آشنا بودم خواهم پرداخت نه مردان چند صد سال پيش
!

Nader گفت...

با شما موافقم. مطلبی که تا حد زیادی با این موضوع مرتبط هست را اخیراً در وبلاگم نوشته بودم در مورد مساله عدم حمایت از عمومی سازی علم و دانش و ارزش کافی قائل نشدن برای فعالیتهای علمی از جانب افراد (با نفوذ و ثروتمند) جامعه در مقایسه با کشوری مثل آمریکا.

رصدخانه گریفیت و اهمیت آشناکردن عموم با علم و دانش

منجوق گفت...

نادر عزيز
نوشته شما را خواندم و با شما موافقم.
ثروتمندان در ايران برعكس آمريكا علاقه چنداني به حمايت از دانش ندارند. گمان هم نمي كنم به اين راحتي راضي شوند پول نازنينشان را براي پيشرفت دانش صرف كنند.نكته اي كه من مي خواهم رويش كار شود جلب حمايت فكري نزديكان فيزيكپيشگان (پدر ومادر خواهر و برادر همسر و فرزندان) است. تاثير حمايت فكري نزديكان را نبايد ناديده گرفت. به علاوه نزديكان معمولا از صميم قلب مي خواهند كمك كنند اما در ايران كمتر مي دانند چگونه بايد اين كمك را ارائه دهند.همين طور فيزيكپيشگان ما كمتر به اهميت اين موضوع واقفند وكمت از اين حمايت قدر داني مي دانند.

به نظرم اگر اندكي روي اين موضوع كار شود مشكل حل مي شود.