۱۳۸۷ اردیبهشت ۹, دوشنبه

Back-of-envelope calculation on napkin

در يكي از كوچه- پس- كوچه هاي نزديك پژوهشكده يك پيتزا فروشي دنج و آرام هست كه من و شاهين مشتريش هستيم. بيشتر مشتري هاي اين پيتزافروشي جوانان اهل محل هستند.جمع دوست داشتني اي دارد. يك طرف سالن قفسه كتاب گذاشته اند تا مشتري ها مطالعه كنند.معمولا موسيقي ملايمي پخش مي شود . برعكس غذاخوري هاي متعارف ايراني كه ملت زل مي زنند تا از همديگر ايراد بگيرند (مشتري هاي سنتي به نوعي- مشتري هاي آلا مد به نوعي ديگر) اينجا هر كسي سرش توي كار خودش است. نه كسي به ديگري ايراد مي گيرد كه چرا جوراب سفيد پوشيده و يا با دست پيتزا مي خوردو نه كسي از خوشي و سرزندگي ديگري غضبناك مي شود .... در اين پيتزا فروشي به جاي زل زدن و فضولي در كار ديگران
يكي كتاب مي خواند. ديگري با دوستانش شوخي و خنده مي كند (وكسي هم چپ چپ نگاهش نمي كند). نامزد ها با خلوت عاشقانه شان خوشندو... بالاخره در اين پيتزا فروشي مي توان نشست و بحث فيزيك كرد.

بعد از دو ماه اقامت در ايتاليا شديدا هوس پيتزاي پپروني وطني با سس كچاپ كرده بودم. همان طور ي كه احتمالا مي دانيد ايتاليايي ها اضافه كردن سس به پيتزا را توهين به آشپز مي دانند. به علاوه پپروني شان هم به جز چند تكه فلفل دلمه اي چيز ديگري ندارد. خلاصه نصف عمرشان بر فنا كه فرهنگ پيتزا يي هاي ايراني را ندارند.
خلاصه با شاهين به اين پيتزا فروشي رفتيم. شاهين ازمطالبي كه در كارگاه ونيز مطرح شده بود سئوال كرد و من شروع كردم به بازگويي آنچه كه مهم مي پنداشتم. چون قلم وكاغذ در دست نبود روي دستمال كاغذي
چند تا دياگرام كشيدم. استفاده از دستمال كاغذي در بحث هاي سر ميز بخشي از فرهنگ فيزيك است! به ظاهر چيز كوچكي است اما اشتراك در همين چيزهاي كوچك است كه احساس دوستي و نزديكي را مي سازد. بسياري از ايده هاي جالب روي همين دستمال كاغذي ها خلق شده اند. در نوشته بعدي ام چند تا خاطره دستمال كاغذيانه تعريف خواهم كرد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

يكي از خاطرات به يادماندني من از مارتين بوكر (استادم در كمبريج) نمودار پنروز كشيدن روي دستمال كاغذي است.
البته اين مارتين بود كه چنين خصوصيتي داشت و بقيه زياد چنين نبودند.
مارتين هم در هر جايي (رستوران، كافي شاپ و ...) تا ميخواست چيزي بنويسه (كه معمولا نمودار بود) دست به دستمال كاغذي ميشد. مارتين هميشه و در همه حال با اين نمودارها زندگي مي كرد.
اين مهمترين خصوصيت اوست كه هر كي مي شناسدش درباره اش مي گويد. خلاصه كه آدم و فيزيك پيشه ي نازنيني است.