۱۳۸۶ خرداد ۸, سه‌شنبه

شعبه دانشگاه آزاد در قطب جنوب

قطب جنوب شايد تنها سرزميني باشد كه تمام ساكنين آن به نوعي با پژوهش سروكار دارند. علاوه بر آنان كه بر روي پنگوئن ها و آب و هواي قطبي تحقيق مي كنند عده اي فيزيك پيشه نيز
در اين سرزمين زندگي مي كنند كه عموما وابسته به پروژه آيس كيوب مي باشند. آيس كيوب عبارت است از چندين رشته آشكارساز كه در عمق چند كيلومتري يخ ها جا سازي شده است. يخ ها نقش ملائي را بازي مي كنند كه از آن تابش چرنكوف ساطع مي شود.


سرمايه گذاران در اين پروژه دانشگاه هاي اروپايي آمريكايي و ژاپني هستند. شايعه سرما يه گذاري دانشگاه آزاد در آن گوشه از دنيا كذب است اما اي كاش واقعي مي بود! اي كاش دانشگاه هاي غير دولتي ما آنقدر پولدار بودند و در عين حال شوراهاي تصميم گيري آنها آن قدر وسعت ديد داشتند كه در اين گونه پروژه ها سرمايه گذاري مي كردند!


فرض كنيد اين خيال به واقعيت بپيوندد و واقعا دانشگاه آزاددر چنين جايي چنين سرمايه گذاري اي بكند. گمان مي كنم مردم كوچه -بازار عموما به اين پروژه مباهات خواهند كرد. اما فكر مي كنيد عكس العمل دانشگاهيان ما چه خواهد بود؟

۲ نظر:

ناشناس گفت...

خوب عوضش با قطب فیزیک شریف که اونم به اندازه آزاد مهم و تولید کننده است با هم مکمل خوبی می شند.فقط اون هم سطح زمین می شه در قطب جنوب وان یکی در طبقه پنجم است.

ناشناس گفت...

البته یادم رفت بگم اصولا در فیزیک ایران تمایل به قطب زیاده،البته در راستای تولید نرم افزاری و انقلاب نرم افزاری نیاز به تعریف جدیدی از قطب هست.