۱۳۸۶ بهمن ۲۸, یکشنبه

Confrontation

وقتي چند نفر باهم در محلي كار مي كنند ويا ساعاتي از روز را دور هم سپري مي كنند ناگزير شرايطي پيش مي آيد كه از دست هم شاكي و يا دلخور مي شوند. برخي سعي مي كننداين دلخوري ها را فراموش كنند ويا نسبت به آن بي توجه باشند. اين رويه درست نيست. چون كه همين افراد پس از مدتي مثل آتشفشان منفجر مي شوند و چند برابر طرف مقابل كه ادعاي گذشت در برابرش را داشتند به او آسيب مي رساندند. برخي روش هارت و پورت وقلدري و "رو كم كردن" در پيش مي گيرند و محيط را بيجهت متشنج مي كنند. روش درست برخورد با اين گونه مسايل
positive confrontation
است كه من آن را مواجهه ترجمه مي كنم.

در تعريف مواجهه آمده است
A confrontation is the direct expression of one's view (thoughts and feelings) of the conflict situation and an invitation for the other party to express her or his views of the conflict.

مواجهه صحيح هنري است كه مثل تمام هنر هاي ديگر نياز به آموختن از طريق تمرين و ممارست دارد. درباره روش هاو مهارت هاي مواجهه كتاب ها نوشته شده و وبسايت ها موجود است.

به نظرم نيازي به يادآدوري نباشد
كه متاسفانه بيشتر بزرگان ما در جامعه فيزيك چندان به اين هنر آراسته نيستند.عدم مهارت اين بزرگان در اين هنر ضربه هاي زيادي به روح وروان فيزيك پيشگان نسل جوان تر و به دنبال آن به پيكره جامعه نوپاي فيزيكپيشه كشور زده و مي زند.
بدتر آن كه همين كه بزرگ ترها مسئوليتي به يك نفر جوان تر مي سپارند بر خود فرض مي دانند كه روش هاي نادرست خود در اين زمينه را به او منتقل كنند. در گوشش مي خوانند كه تو كه اين مسئوليت را عهده دار شدي بايد بتواني خوب زهر چشم بگيري.اين طوري كوكشان مي كنند و مي اندازندشان به جان بقيه.
تا جايي كه من مشاهده كرده ام
نسل قبلي از وضعيت موجود از اين نظر راضي هستند و قصد آموختن هنري جديد ندارند.
بياييد ما خود اين هنر را بياموزيم.



نكته در اينجا ست كه از برخورد ها وتنش ها نمي توان گريخت. اگر راه حل درست تري
را فرا نگيريم ما نيز پس از اندكي ناخود آگاه همان راه گذشتگان
را در پيش خواهيم گرفت ولو كه به زشتي آن و مخرب بودن آن كاملا آگاه باشيم و زخم و داغ آن هنوز بر پيكرمان باشد.

خوشبختانه در اين زمينه مطالب آموزنده زيادي نوشته شده. مي توان آن ها را مطالعه كرد وبا توجه و تمرين مواجهه صحيح را آموخت.
چند تا نكته در اين زمينه را از اين وبسايت نقل مي كنم.


Do not "hit and run." Confront when there is sufficient time to share views about the conflict and schedule a conflict management session.

Communicate openly and directly your perceptions of, and feelings about, the issues in the conflict.
Try to do so in minimally threatening ways. Focus your concerns on the issues and the other party's behavior, not on the other party's character or personality.


اين همان چيزي است كه من از آن با عنوان "انتقاد موردي" ياد كرده بودم.حمله به شخصيت افراد
راه درست مواجهه نيست



Comprehend as completely as possible the other person's views of, and feelings about, the conflict.
Value disagreement over the issues and the opportunity to work through that disagreement. Disagreement should be communicated in a manner consistent with acceptance of the other person.

Do not demand change. You may request and negotiate changes in behavior but do not demand them. Demanding changes constructive confrontation into forcing.



Invite the other person to confront you about your behavior. Reciprocal confrontations can balance power in the situation and lead to higher quality conflict management efforts.

Don't preach to or interpret for the other person. Share your interpretations while inviting a collaborative approach to improving the situation.


همان طور كه گفتم مقالات زيادي در اين زمينه وجود دارند كه ارزش خواندن دارند. با نيم ساعت وقت گذاشتن براي خواندن اين گونه مقالات مي توانيم از روزها وماهها اتلاف وقت به خاطر تنش ها جلوگيري كنيم.
يكي از اين مقالات را در اينجا مي توانيد
بيابيد


يك نكته تاريخي را ياد آور مي شوم. وقتي دوش حمام به ايران آمد پيرترها با نصب آن شديدا مخالفت كردند و به جواناني كه استفاده از آن را ترويج مي كردند تاختند كه"ما از قبل آن كه تو دنيا بيايي در خزينه حمام مي كرديم. حالا ديگه تو به ما ياد نده." ربطش به اين موضوع چيست؟! آنان كه حتي يك بار در عمرشان از يك بزرگ تر انتقاد كرده اند ربطش را در مي يابند.

۴ نظر:

منجوق گفت...

بعد از آن كه از رويه "بزرگان" در آن مورد خاص انتقاد كردم به ياد پند شيخ اجل افتادم كه مي گفت "اهل خرد" كسي را كه نام بزرگان به زشتي برد "بزرگ" نخوانند.
من قصدم به زشتي بردن نام كسي نبود. فقط از يك رويه متداول انتقاد كردم. بزرگان فيزيكپيشه ايران در كنار اين رويه اشتباه هزار ويك قدم مثبت هم برداشته اند كه ما از آنها نفع مي بريم. براي آن كه به ورطه به"زشتي"ياد كردن نيفتيم بهتر است به جاي آن كه از آنان ايراد بگيريم سعي كنيم خود مهارت هاي لازم براي مواجهه صحيح را بياموزيم.

Qasem گفت...

فرهنگ مواجه شدن مثبت یا خنثی یا عبث در محیطهای کارکرد دارد که هر فردی دستِ کم از یک سری حق و حقوق برخوردار باشد. آیا مطمین هستی که این فرهنگ مثلن در پژوهش‌گاه فیزیک هم برای تمام اعضایش کاربرد دارد؟

منجوق گفت...

متاسفانه زياد مطمئن نيستم! اما آنچه كه من در ذهن دارم يك پروسه ميان مدت پنج ساله است. در عرض پنج سال نسل ما و نسل بعد از ما آرام آرام مهارت هايي از اين دست را در محدوده اختيارات خود مي تواند تمرين كند و فرا بگيرد. بدين ترتيب
آرام آرام هم اين دايره اختيارات بزرگ تر مي شود و هم متناسب با آن مهارت هاي ما بالا تر مي رود. مطمئن باشيد پس از پنج سال كه آرايش دموگرافيك تاثير گذاران بنا به جبر طبيعت تغيير مي كند و نسل ما و بعد ازما در هر صورت اختيارات و مسئوليت هاي بيشتري بر مي گيرد.


عملكرد پنج سال آينده نسل ما بسته به آن است كه چقدر اكنون ما مهارت هايي از اين دست كسب مي كنيم.
اگر بدون آموختن چنين مهارت هايي مسئوليت ها و اختياراتمان گسترش يابد قطعا بهتر از نسل قبلي عمل نخواهيم كرد

Qasem گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.