۱۳۸۶ اسفند ۱۸, شنبه

عشق کیلویی چند؟

چند وقت پیش مطلبی نوشته بودم که در آن استدلال کرده بودم که وقتی کار ارضا کننده و جالب باشد دست مزد کمی به آدم می‌دهند. اما اخیراً متوجه شدم که آزمایشی انجام شده که به گونه‌ای عکس این موضوع را نشان می‌دهد. یعنی اینکه وقتی دست مزد کم باشد، آدم به خودش تلقین می‌کند که کارش جالب است. آزمایش به قرار زیر است:
دو گروه را به صورت تصادفی انتخاب می‌کنند و هر دو گروه را وادار می‌کنند که کاری کسل کننده را انجام بدهند و در ازای انجام این کار کسل کننده دستمزدی دریافت کنند. گروه اول تنها یک دلار در ساعت دریافت می‌کردند در حالیکه گروه دوم خیلی بیشتر از آن، یعنی بیست دلار در هر ساعت دریافت می‌کردند. در کمال تعجب، گروه اول احساس می‌کردند که کاری که انجام می‌دادند جالب بوده اما گروه دوم آنرا کسل کننده یافته بودند.
چون من این کار را دوست دارم دستمزدش کم است یا چون دستمزدش کم است من این کار را دوست دارم یا اینکه چون من این کار را دوست دارم گشنه می‌شوم و چون گشنه‌ می‌شوم وبلاگ می‌نویسم اما نمی‌خوابم زیرا که کسی پول نمی‌دهد تا من بخوابم بنابراین من عاشق خوابیدن هستم ...

۲ نظر:

ناشناس گفت...

آزمایش کجا بوده؟ جزئیاتش چه بوده؟

منجوق گفت...

According to tablets survived from Achaemenian (Hakhaamenshi)dynasty, those worker who did the delicate and back-breaking works of artistic nature were paid very low income barely enough to meet their preliminary needs.Up to now, I thougt this was a blemish for the image of the most glorious era in Iran's long history. But, it seems our ancestors had performed this reseacrch 2500 years ago and found this is the way to make the hard pleasant to those labourers!

Just kidding!! I was just trying to demonstrate how stupid some of the claims made by the radical nationalists sound in today's globalized world



Why go back to 2500 years ago!Still there are thousands of underaged girls all over the country whose low or zero income make carpet making a pleasant for them.