۱۳۸۶ فروردین ۱۸, شنبه

1648195

عدد بالا چه چيزي در ذهن شما تداعي ميكند؟ بله درست است! مساحت ايران بر حسب كيلومتر مربع اين اندازه است. در مدرسه بار ها و بار ها معلمين مجبورمان كرده اند كه اين عدد را به خاطر بسپاريم. تاكيد هم مي كردند كه اگر رقم آخر را به جاي پنج شش بنويسيم همه نمره را از دست خواهيم داد. من هم بحث مي كردم كه با توجه به عدم دقت در مرز ها خصوصا مرز هاي آبي آن دو سه رقم آخر بي معني است. بالاخره هم نفهميدم اين عدد از كجا آمده. اين عدد حتي بر
حسب مايل مربع هم عدد روندي نيست كه بخواهيم از آن نتيجه دايي جان ناپلئوني بگريم
حالا چي شد كه من به ياد اين عدد افتادم؟! آخر سال پيش مدتي در ايتاليا بودم و سر ميز شام همكاران اروپايي چند بار از من درباره مسا حت ايران سئوال كردند. اين گونه بحث ها براي كار آدم خيلي مفيدند چون فرصتي پيش مي آيد تا افراد جوان وتازه كاري مثل من خود و ايده هاي خود را به افراد مجرب تر و متنفذ تر بشناسانند. حتي صحبت هاي غير علمي از نوعي كه گفتم در شكل گيري تصوير آدم در ذهن همكاران جا افتاده تر نقش دارند. بي نهايت مهم است كه شخص بتواند خود را با معلومات گسترده و در عين حال به دور از تعصبات نشان دهد. در دل از معلمان مدرسه مان تشكر كردم. من در مجموع به آموزشي كه در مدرسه ديده ام افتخار مي كنم. خيلي ها هستند كه از آموزش تاريخ در مدارس انتقا د مي كنند. به نظر آنها اين نوع آموزش بچه ها را سردر گم ويا حتي رياكار مي سازد چرا كه چيزي را كه بچه ها در مدرسه و خانه در مورد تاريخسازان اين مرزوبوم مي شنوند اغلب در تضاد هستند. به نظر من اين نقطه قوت است چرا كه باعث شده ما از همان ابتدا ديد تحليلي درباره تاريخ پيدا كنيم و حقيقت را به سادگي آنچه كه در كتا ب ها نوشته اند ندانيم. اين چيزي است كه در اين دهكده مدرن جهاني به خصوص براي يك پژوهشگر بي اندازه لازم است. نسل قبل از ما چنين شانسي را نداشته اند. به ياد دارم وقتي در استنفورد بودم يك آقاي ميانسال فيزيكدان ايراني كه اتفاقا گرايش ملي گرايانه نيز داشت سخنراني درباره علوم مدرن در ايران ارائه داد. سخنراني در مجموع جالب بود اما يكي از اسلايد هاي اين آقا باعث سوء برداشت وحشتناكي در ذهن آمريكا يي ها شد.اين اسلايد سوء برداشت افكن چيزي نبود جز نقشه قلمرو امپراطوري هخامنشي!

البته نشان دادن اين اسلايد در جمع ايرانيان مشكلي ايجاد نمي كند اما در آن جمع معناي ديگري مي داد كه مطمئنا مد نظر اين آقاي ميانسال محترم نبود.

هیچ نظری موجود نیست: