۱۳۸۷ آذر ۱۳, چهارشنبه

عشق یعنی شکست خود به خود تقارن

دو* دختر** متوسط و معمولی داریم به نامهای شهین و مهین***. هیچکدام از این دو برتریی بر دیگری ندارد. در نتیجه شما به عنوان یک خواستگار نمی‌توانید هیچ دلیل منطقیی برای انتخاب یکی بر دیگر بیابید. این یعنی اینکه در اینجا یک تقارن داریم.
اما با گذشت زمان، شما ممکن است که خود به خود عاشق یکی از این دوتا شوید. آن وقت به چشم شما، آن یکی بهترین دختری است که تا کنون خداوند آفرید است. به این نیز می‌گویند شکست خود به خود تقارن.


* دو یا بیشتر.
** اگر دوست دارید می‌توانید پسر فرض کنید.
*** می‌توانید فرض کنید که پسرهای مفروض سعید و کریم نامیده می‌شوند.

۲۲ نظر:

Mosafer گفت...

عشق یعنی

علاقه (ع)
شدید (ش)
قلبی (ق) +
________
عشق

کار دل است و بر دل هم منطق ریاضی سوار نمی شود - مشکل همان " خود به خود " است تا این خود به خود بودن چه جور اتفاق بیفتد

گذشت زمان ----> خود به خود ---> عشق

ایا این رابطه معکوس پذیر است

چرا عشق خود به خود با گذشت زمان ( هر چند طولانی) بین دو موجود کاملا نامتناجس به شکل واقعی و عمیق بوجود نمی آید

شاید در بعضی موارد دو نفر که اصلا به هیچ وجهی تشابه نداشته باشند و علاقه ای هم در کار نباشند با گذشت زمان پیوند ها و علایقی پدید بیاید اما جهان شمول و مطلق که نیست و برای همه موارد هم صادق نیست

پس عکس این رابطه همیشه صادق نیست

رابطه ای هم که معکوس پذیر نباشد در منطق چه حکمی بر آن وارد است ... به قول اقای قرائتی بگییید :)

Qasem گفت...

در شکست خودبه‌خودی تقارن شکسته نمی‌شود تنهاپنهان می‌شود. اگر عشق نیز برابر با شکست خودبه‌خود تقارن باشد٫ گزینه‌های دیگر تنها پشت یک گزینه‌ پنهان می‌شوند. همه‌ی گزینه‌ها تا پایان وجود خواهند داشت

ناشناس گفت...

اگر معیاری وجود داشته باشد، برتری هم گریز ناپذیر است.
اونی که شما فرمودید بیشتر همان انتخاب غریزی است.
و البته، در یک انتخاب غریزی هم دلایلی -اگرچه به چشم نیایند- وجود دارد.

ناشناس گفت...

به خواستگاری جفتشان می‌روی و هر دوتایشان زن تو می شوند. تا چارتا جا دارد. نیازی به شکست تقارن یا چیز دیگری نیست

Pinocchio گفت...

ناشناس،
تو اینطوری فرض کن:
هشت دختر به نامهای شهین، مهین، روژین، سیمین، ترانه، سمانه، پروانه و جوانه وجود دارند.

ناشناس گفت...

من دو تا دانشجوی دختر دارم که دوقلو هستند! هر چی دقت می کنم این تقارن شکسته نمیشه! شاید بشه یکیشون رو به عنوان بک آپ نگه داشت!؟

ناشناس گفت...

به ناشناس! در اين جور مواقع بايد سكه انداخت و سكه باعث شكست تقارن مي شود

ناشناس گفت...

پینوکیو! این هم نیازی به شکست تقارن ندارد. هشت ازدواج موقت نودونه ساله مشکل را حل می‌کند

Pinocchio گفت...

ناشناس،
نشد دیگه!
ممکنه که تو بخواهی تقارن را نشکنی، اما خودش خود بخود شکسته می‌شود. دست کم چهار تا از آن هشت تا خودشان را دائمی می‌کنند، و آن چهارتای دیگر را دست به سر.

ناشناس گفت...

دبه در می‌آوری پینوکیو!
چارتا دایمی الکی از جایی دیگر انتخاب می‌کنی که به هیچ وجه تقارن بین این هشت تا شکسته نشود. به گونه‌ای که هشت تا موقت هم نتوانند تقارن را بشکانند.

ناشناس گفت...

vagean ke
man yeki fekr mikardam dar weblogi ke nevisandehaye oun hamegi tahsil karde hastan dige az in harfhaye khaleh zanak va bi mani khabari nabashe;vali afsous ke tahsilat shakhsiat nemiare
hatta age hameye in harfha ham shoukhi bashan inja jash nist

ناشناس گفت...

be naashenaas e baalaaei: in bandegaan e khodaa tafrih e dige i nadaaran bokonan, age be khaater e kelaas e ejtemaaeishun nabud khodaa midune dige che kaaraaei mikardan! zaaheran khaanoom e monjoogh ham chandaan moshkeli baa in shukhi haaye bi jaaye in dustaan nadaaran ke chizi nemigan!

ناشناس گفت...

به دوتا ناشناس بالایی!
بروید غاز بچرانید. شماها نه احساسی از نظریه پردازی دارید و نه هیج شوخ طبعی را می فهمید. مطمین هستم که حتی در غاز چرانی نیز هم غازهای گله یتان عصبانی می شوند دنبالتان می کنند تا نوکتان بزنند

منجوق گفت...

خطاب به ناشناسي كه در مورد اظهار نظر نكردن من اظهار نظر كرده بودند:

زندگي شخصي تفريحات دلبستگي ها و عشق و عاشقي هاي همكاران من به من ربطي ندارد و من به خود اجازه نمي دهم درباره اين گونه مسايل خصوصي آنها اظهار نظري كنم. شوخي هاي مردانه اي هم كه با هم مي كنند نه براي من آن قدر جالبند و نه آن قدر مهم كه لزومي ببينم حتما درباره آن اظهارنظري كنم.


وقتي برخي در جلسات علمي 1پژوهشگاه چنين شوخي هايي مي كنند من جلوي آنها مي ايستم چون با اين كار وقت بقيه راتلف مي كنند و نمي گذارند به هدف جلسه علمي برسند. اما اين وبلاگ گروهي است نه روابط عمومي يك نهاد رسمي. عده اي جمع شده اند تا هر چه كه بنا به تشخيص آنها جالب است بنويسند. اين نويسندگان هستند كه تشخيص مي دهند چه چيزي مناسب است و چه چيزي نيست. پينوكيو تا به حال به تشخيص من احترام گذاشته و اگر هم نو شته اي از من
را دوست نداشته به خود اجازه نداده براي من تعيين تكليف كند و از موضع بالا بگويد اين مناسب نيست و بيجاست و غيره. به طور متقابل من هم به تشخيص او احترام مي گذارم .

منجوق گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
ناشناس گفت...

Surely You're Joking, Mr. Pinocchio!
:D

ناشناس گفت...

khanumeh monjogh faghat har jaa ke manfei dashteh bashand be shedat varedeh amalmishand va hameh chiz roo be torfato l eini be ham mirizand.

منجوق گفت...

ناشناس آخري عزيز

آن چه كه شما به تحقير درباره من مي گوييد اولا صحت دارد ثانيا چيزي است كه من به آن افتخار مي كنم.

آري! من آن قدر شعور دارم كه در چيزي نفعي ندارد دخالتي نكنم و خود را آلوده آن نسازم.اي كاش همه همين قدر با شعور بودند آن گاه ما در دنياي بهتري مي زيستيم.
به قول سعدي:

دشمن دانا كه غم جان بود
بهتر از آن دوست كه نادان بود


اگر هم مي بينيد من براي نوشتن در وبلاگ خود يا كامنت گذاشتن در هموردا وقت مي گذارم براي آن است كه اطمينان دارم در دراز مدت براي جامعه فيزيك ايران و در نهايت خودم مفيد خواهد بود.
تا همين جا هم نفع آن را به عينه ديده ام. .

Pinocchio گفت...

نمی‌دونم چرا لحن یکی از این ناشناسها من رو یاد یک شکست تقارن می‌اندازه ...

ناشناس گفت...

تا کِی دوشاخه چون رُخی؟ تا کِی چو بیذَق کم تَکی؟ تا کِی چو فرزین کژ روی؟ فرزانه شو! فرزانه شو!
ای ناطقه بر بام و دَر تا کِی روی؟ در خانه پَر! نطق زبان را ترک کن بی‌چانه شو!بی‌چانه شو!
D:

ناشناس گفت...

منجوق راست می گند. خیلی همه چیزهایی که در هموردا نوشتند به درد فیزیک ایران خورده. مقعیت خودشون رو هم خیلی تثبیت تر کرده! البته به کمک همسر گرامیشان.
امیدوارم جامعه فیزیک ایران روزی از وجود آدمهای منفعت طلبی مانند ایشان که از هر چیزی برای خودشان طلا و برای دیگران کثافت می سازند پاک بشه! الهی آمین

طه گفت...

ناشناس عزیز:
تا سفره و نان بینی کی جان و جهان بینی
رو جان و جهان را جو ای جان و جهان من

این طرز فکر یعنی عالم و آدم دارن حق امثال شما را می خورند یکی با پارتی بازی یکی با اعمال نفوذ و . . . . اگر علمی تولید کردی بهت وقعی نزاشتن بیا آن وقت گله کن .اگر وقت داری به همت معلوماتتان چند تا مقاله و جایزه (اگه نتونستی با پارتی بازی) بگیر . انشاء اله میگیری