۱۳۸۷ آذر ۲۹, جمعه

رتبه بندی دانشگاه ها

رتبه بندی دانشگاه ها از طريق نهاد های بين المللی يکی از روش های مناسب برای يافتن نقاط ضعف يک مرکز آموزشی-پژوهشی است. رتبه بندی سالانه ی دانشگاه ها بهانه ای شد برای تشکيل کميته ای دراين خصوص تا نقاط ضعف و قوت دانشگاه در آن بحث شود. من جلسه های مربوطه به اين کميته را يکی از مفيد ترين هم انديشی هايی ديدم که تا به حال شرکت داشتم. دليل آن نداشتن هيچ نوع نفع شخصی و حاکميت عقل و استدلال در اين جلسات بود. به هر حال سياست گذاری و رفع نقايص يک دانشگاه فرآيندی ديناميک و پويا است که نه به خاطر رتبه بندی که لازمه ی بقای هر موجودی است. ای کاش رويه ای بی طرف برای کيفيت سنجی عمل کرد جماعت آکادميک به عنوان اعضای يک دستگاه آموزشی-پژوهشی هم وجود داشت !
به هر حال امسال نتيجه ی رتبه بندی ها، دانشگاه صنعتی شريف را در وضعيت مناسب تری در زمينه ی تکنولوژی نشان می دهد. رتبه جهانی امسال در اين زمينه 165 ام شد.



۱۷ نظر:

Comet گفت...

این رتبه فقط برای رشته های مربوط به "تکنولوژی" هست نه "علوم و تکنولوژی".
در زمینه علوم، من نتونستم اسم دانشگاه شریف رو توی 300 تا دانشگاهی که طبقه بندی می شدن پیدا کنم.
همینطور در رنکینگ کلی!!!
از این نکته که بگذریم، باید دید که معیارهای این رتبه بندی چی بوده! همینطوری نباید به خاطر یک "عدد" خوشحال یا ناراحت بود.

ناشناس گفت...

جزئيات مربوط به شاخص ها با وزن هر کدام در سايت Times-Higher آمده که می توانيد مطالعه فرمائيد. امتياز ها بر اساس عمل کرد آکادميک در آموزش و پژوهش است.
اما علت اينکه که شريف در زمينه های ديگر مانند Medical Science،
Social Science و Art and Humanities
رتبه ای ندارد اين است که اين شاخه ها در اين دانشگاه وجود ندارد که فکر می کنم يکی از نقيصه ها می تواند باشد. برای مثال MIT به عنوان يک دانشگاه تکنولوژی کلی در زمينه هايِی ديگر که به صورت مستقيم ارتباطی به مهندسی هم ندارد سرمايه گذاری کرده است.

Comet گفت...

رتبه 165 فقط در زمینه مهندسی(Technology) است.
در زمینه علوم طبیعی منهای علوم زیستی و اجتماعی و انسانی (Natural Sciences) رتبه ای از شریف نیست (یعنی رتبه شریف بیشتر از 300 که آخرین رتبه موجود در جدول است باید باشد).

ناشناس گفت...

بايد ببينيم natural science به کدام رشته ها اتلاق می شود. ليست علوم مربوط به اين واژه به قرار زير است:

1 . Astronomy
Biology.2
Chemistry.3
Earth science .4
Physics.5
البته رشته های ميان رشته ای هم در زير شاخه های اين ليست است، مانند:
, geophysics, physical chemistry biophysics
و يا
biochemistry, geochemistry and
astrochemistry
و يا
environmental science
oceanography
physical oceanography
marine biology
marine ecosystem
و ...
بنابراين می بينيد که علوم طبيعی محدوده ی بسيار وسيعی را در تعريف خود شامل می شود و فيزيک و شيمی تنها به عنوان علوم پايه محسوب می شوند. نه تنها شريف بلکه بيشتر دانشگاه های ايران اين طيف را نمی پوشانند. برای همين است که در ليست علوم طبيعی نامی شريف نيست در حالی که دانشگاه تهران در اين قسمت رتبه ی 229 دارد.

برای نمونه من ليست مربوط شاخه های دانشگاه دورهام را در زير از سايت مربوطه کپی کردم
Anthropology
* Archaeology
* Astronomy
* Biology
* Business
* Chemistry
* Computer Science
* Earth Sciences
* Economics
* Geography
* Mathematics
* Philosophy
* Physics
* Psychology
* Statistics

ناشناس گفت...

من بعد از چندین سال باز هم به شریف رفتم. در آن جا قدم زدم. دانش‌جویان را نگاه کردم. سر چندین کلاس شرکت کردم. سمینارهایش را دیدم. برداشت من این بود که هیچ چیز به‌تر نشده است. پس چرا رتبه‌ی شریف این همه به‌تر شده است؟

احتمالن یکی از مبناهای رتبه‌بندی شرکت خروجی‌های آن دانش‌گاه در امتحان جی‌آر‌ای و نمره‌ی این دانش‌جویان نیست. آخر مدتی است همه سالها برای این امتحان می‌خوانند و خود را برای آن آماده می‌کنند.

ناشناس گفت...

ناشناس عزيز:

معيار سنجش شما غير علمی و از نوع فله ای است. اگر دانش آموخته ی علوم دقيق باشيد می دانيد که هر مقايسه ای بايد
مبتنی بر سند و عدد باشد. اين نوع نگاه به اعداد در مديران کشور هم ديده می شود وگرنه با پرسش قيمت چند قلم کالا از بقالی سر کوچه نرخ تورم را حساب نمی کردند.

معيار های رتبه بندی کم و بيش مورد توافق اغلب دانشگاه های جهان است و در سايت مربوطه آمده است. تعدادی از اين معيار ها مقالات بين المللی-تعداد ارجاعات- تعداد فارغ التحصيلان دکتری- در آمد دانشگاه از صنعت و ... که سنجه های اين رتبه بندی تشکيل می دهند. الان من فقط تعداد مقالات تو دستم است. برای اينکه معياری دستتون بياد من آن را اينجا می آورم. تعداد مقالات بين المللی دانشگاه شريف بر حسب سال نشان داده شده است. (مرجع: سايت Scopus است)

2008 (1,096)
2007 (1,088)
2006 (918)
2005 (740)
2004 (535)
2003 (364)
2002 (253)
2001 (190)
2000 (142)
1999 (103)
1998 (86)
1997 (67)
1996 (53)
1995 (9)
1994 (13)
1993 (8)
1992 (4)
1991 (7)
1990 (2)

ناشناس گفت...

دکتر راهوار چه چیزی موجب شده که طی این سال ها این ایندازه تعداد مقالات شریف تغییر کند؟ من به این اعداد اعتماد دارم چون مرجع قابل اطمینانی دارند. ولی تعجب می کنم چه طور ناگهان این اندازه حجم خروجی شریف تغییر کرده است؟ دلیلش این نیست که الان معیار سنجش یک پژوهش گر تعداد مقالات و ارجاعات اوست؟ آیا به کیفیت هم به همان اندازه پرداخته می شود؟

ناشناس گفت...

ناشناس دوم با ناشناس اول فرق می کند.
ناشناس دوم

Comet گفت...

حرف شما درباره natural Sciences درست است و من هم هیچ مشکلی با تعریف "علوم طبیعی" ندارم.
اما در پست شما نوشته شده بود که رتبه دانشگاه شریف در زمینه علوم و تکنولوژی 165 است. من فقط خواستم گوشزد کنم که رتبه 165 فقط در زمینه تکنولوژیست و نه "علوم و تکنولوژی". خوشحالم که تصحیح کردید.

ناشناس گفت...

نا شناس عزيز ،

سياست دانشگاه و به تبع آن آموزش عالی در سال های اخير تاکيد بيشتری بر روی پژوهش دارد. نتيجه ی آن تشکيل گروه های پژوهشی در دانشگاه بود. هم زمان با آن دوره ی تحصيلات تکميلی در هر شاخه ای هم به صورت کمی و به صورت کيفی توسعه پيدا کرد. برای مثال يادم است وقتی ما می خواستيم در دوره دکتری کيهان شناسی ياد بگيريم يک کتاب انتخاب شد و ما هر فصل آن را به همديگر درس داديم. اينطوری کيهان شناسی ياد گرفتيم. يادم است وقتی مسئله ای که من داشتم روی آن کار می کردم به يکی از اساتيد فن در يک کنفرانس بين المللی تعريف می کردم با نگاه عاقل اندر .. به من قبولاند که مسئله ی بی خودی را برای تزم انتخاب کردم. حالا بعد از يک دهه تقريبا همه دانشجو ها ی ورودی دکتری از همان ابتدا مسئله شان مشخص است و اکثر دانشجو های فارغ التحصيل به راحتی می توانند دوره ی پسا دکتری در خارج از ايران بگيرند.
در زمينه ی قرار داد با صنعت درست نيست من حساب کتاب دانشگاه را بيرون بريزم، ولی همين بس که ده سال پيش ساخت ماهواره در دانشگاه بيشتر به داستان های علمی تخيلی شبيه بود. به هر حال برای اينکه از وضعيت دانشکده فيزيک هم اطلاعی داشته باشيد، من آمار مقالات دانشکده را بر حسب سال در زير آورده ام (مرجع سايت Scopus
2008 (107)
2007 (74)
2006 (90)
2005 (62)
2004 (66)
2003 (52)
2002 (36)
2001 (16)
2000 (19)
1999 (18)
1998 (26)
1997 (14)
1996 (15)
1995 (4)
1994 (6)
1993 (1)
1991 (1)
1989 (1)
1988 (1)

Yāvar گفت...

سهراب،

رتبهٔ دانشگاه شریف (در آن رده‌بندی) فرق خاصی نگرده است. تنها تفاوت این است که تا چندی پیش تنها ۱۰۰ دانشگاه اول (در زمینهٔ فناوری) را فهرست می‌کرد. اکنون ۲۰۰تای بعدی را هم فهرست کرده است.

ناشناس گفت...

سلام ياور

لطفا مرجع را برای من بفرستيد.

Yāvar گفت...

بهتر است دقبق‌تر بگویم: دلیلی وجود ندارد که رتبهٔ شریف در آن رده‌بندی نسبت با پارسال فرق خاصی کرده باشد (چون تا همین یک ماه پیش آن وبسایت تنها ۱۰۰ دانشگاه اول در زمینهٔ فناوری را فهرست می‌کرد). همین یک ماه پیش آن رده‌بندی را دیده‌بودم و آن صفحه را چک کرده بود. البته این دلیل محکمی شاید نباشد، اما احتمالاً در خود وبسایت راجع به تغییراتی که امسال داده‌اند توضیح داده است.

Yāvar گفت...

همان‌طور که تا چندی پیش در رده‌بندی کلی هم تنها ۵۰۰ دانشگاه برتر را فهرست می‌کرد اما به تازگی، چند دانشگاه بالاتر از ۵۰۰ را هم ذکر کرده‌است و شریف هم میان همان‌ها است.

ناشناس گفت...

جناب ياور

نکته ی درستی را اشاره کرديد

ناشناس گفت...

مبارکه

ناشناس گفت...

آیا در اندیشه کسب رتبه های بالا برای وب سایت خود در موتورهای جستجوگر هستید؟
آیا میخواهید در صفحات اول موتور های جستجو گر قرار بگیرید؟
آیا راه حل سریع و موثری را برای شناساندن وب سایت خود به کاربران، گوگل و سایر موتور های جستجو یافته اید؟
آیا میدانید که موتورهای جستجوگر وب سایت های ثبت شده در دایرکتوری ها را سریع تر و با سخت گیری کمتری رتبه بندی می کنند؟
و مهمتر اینکه آیا می دانید بسیاری از دایرکتوری های غیر فارسی فهرست کننده لینک وب سایت ها به خاطر فعالیت های خلاف عرف تجارت الکترونیک توسط گوگل تحریم شده اند و ثبت لینک در آنها نه تنها هیچ کمکی به کسب رتبه بالا و دریافت PageRank نمی کند بلکه اعتبار سایت شما را نزد موتور های جستجو به شدت کاهش میدهد؟!
دایرکتوری ثبت لینک ایران مساحت با ساختاری کاملا مطابق با استاندارهای موتورهای جستجوگر و اصول حرفه ای Search Engine Optimization به تازگی راه اندازی شده و به وب مستر های ایرانی فرصت ثبت لینک کاملا رایگان را می دهد.
آدرس دایرکتوری ایران مساحت : http://www.iranarea.ir/Directory/