۱۳۸۸ آبان ۱۵, جمعه

تخمین تعداد کاربران اینترنت در ایران

تخمین زدن یکی از کارهای مورد علاقه فیزیکدان‌هاست و این روزها اخبار هی آدم را تحریک می‌کنند تا تخمین بزند! الان هم قرار است تخمین بزنیم که تعداد کاربرهای اینترنت در ایران ۲۶ میلیون نیست و ۱۲ میلیون است. این خبر را داشته باشید:
تعداد کاربران اینترنت از هشت میلیون و 800 هزار نفر در سال 84 به 25 میلیون و 600 هزار نفر در سال جاری رسید و در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت در کشور 35 درصد است.
این اعداد و ارقام بزرگ به نظر می‌رسند. یک تخمین بزنیم ببینیم چه می‌شود.

فرض کنید تعداد دفعاتی که ایرانیها از گوگل استفاده می‌کنند متناسب با تعداد کاربران رشد کند. پس اگر تعداد جستجوهایی که با استفاده از گوگل در سال ۲۰۰۵ از ایران انجام شده است را داشته باشیم و آن را با تعداد جستجوهای انجام شده در سال ۲۰۰۹ مقایسه کنیم، می‌توانیم تخمینی از رشد اینترنت در این مدت بزنیم.

دم دست ترین مرجعی که من پیدا کردم، google search insight است. متأسفانه این وبسایت امکان مقایسه کل جستجوها در این دو بازه زمانی را نمی‌دهد. اما اگر یک کلیدواژه انتخاب کنیم، می‌توانیم تعداد دفعات جستجوی این کلیدواژه را مقایسه کنیم. کلمهٔ عکس یک کلیدواژه مناسب است. در هر دو دوره، یکی از پر طرفدار‌ترین جستجوها بوده.

از این راه بدست می‌آید که تعداد جستجوهای کلمه عکس در سال ۲۰۰۹ به تعداد جستجوهای همین کلمه در سال ۲۰۰۵ به نسبت ۴ به ۳ است.

خلاصه کلام، یعنی اگر در سال ۲۰۰۵ تعداد ۳ نفر به اینترنت دسترسی داشتند، این رقم به ۴ نفر افزایش پیدا کرده است.
پس با توجه به حساب و کتاب ما اگر در آن سال تعداد کاربران ۹ میلیون بوده الان باید این تعداد ۱۲ میلیون باشد. این مقدار کمتر از نصف آمار اعلام شدهٔ ۲۶ میلیون است.

۵ نظر:

SoloGen گفت...

کلمات کلیدی‌ی دیگر را انتخاب کنید و ببینید که واریانس نتایج خیلی تفاوت دارد.

Pinocchio گفت...

من یک خورده دستم بنده، خوشحال می‌شم اگه کسی تکرار کرد، نتیجه رو به صورت کامنت اینجا بنویسد.

ابوذر گفت...

این آمار مبناش پاسیبلیتی دسترسی به اینترنت دایال-آپ در ایران است.
یعنی زیرساختهای لازم برای دسترسی 26 میلیون نفر در مراکز مخابراتی در سراسر کشور احداث شده است. نه اینکه مثلاً 26 میلیون نفر سالی از اینترنت استفاده میکنند.
البته شیوة تخمینتون جالب بود، البته من نفهمیدم مبنای 9 میلیون در سال 2005 رو از کجا آورده بودید!

Pinocchio گفت...

آمار ۲۰۰۵ در خود خبر بود.

باران گفت...

سلام
يه حدس ديگه اينه كه عكس كلمه خوبي براي مقايسه نبوده و ما ايراني جماعت در اين بازه زماني از اينترنت براي توليد علم و دانش استفاده كرده باشيم كه احتمالا اونوقت زياد كلمه عكس رو جستجو نكرده ايم!
شايد بهتر بود چيزي رو جستجو كنيم كه علمي تر از عكس باشه!!
D:D:
ممنون از مطلب جالبتون