۱۳۸۸ مرداد ۲۳, جمعه

دو دو تا چهار تا

سالها پیش وقتی‌ فرش ایران در دنیا رقیبی نداشت یا بوی چأی خوش طعم گیلان از گذر هر کوچه‌ای بلند می‌‌شد و یا برنج ایران را رو دست می‌‌بردند، علت تنها یک چیز بود و اون عدم رقابت اجناس خارجی‌ با ایرانی‌ در قیمت تمام شده. این چند وقت که به مسافرت فرنگستان اومدم، هر چی‌ تو فروش گاه‌های اینجا دنبال پستهٔ ایرانی‌ می‌گردم نیست که نیست. می‌‌دونید آخه امریکیش ارزان تر از ایرانیشه و برای وارد کننده‌ی اینجا صرف نمی‌کنه از ایران پسته بیاره !!

چه بخواهیم چه نخواهیم حقیقتش ما هر سال حدود ۲۵ درصد تورم داریم و تو این ۴ سال گذشته سر جمع تورم شاید از ۱۰۰ درصد هم بالاتر زده باشه (عدد دقيق شو نمی دونم بعدا يقه ی منو نگيريد). در این بین تنها ارز‌های خارجی‌ هستند که معاف از تورم اند. نتیجه، افزایش قیمت تولیدات داخلی‌ در بازار‌های جهانی‌ و به دنیال آن خارج شدن کالا های ايرانی از بازار جهانی است از طرف ديگر نتيجه اين کارارزان شدن قيمت کالا های خارج در داخل است. امروز من ليست مواد غذايی که خريده بودم جلوم گذاشتم و با قيمت ايران مقايسه کردم. باور کنيد ما اون قدر تورم در ريال و تورم صفر در ارز داشتيم که از اين به بعد برای کادو بايد ران مرغ و گوساله به در و همسايه ها آورد.

این سیاست درست عکس سیاستی است که چینی ها سالهاست دنبال می کنند که نه تنها کالاهای چینی‌ ارزن در داخل کشور به فروش بره بلکه بتوانند با قیمت ‌‌ مناسب تر جنس هايشان را در دنیا بفروشند. البنه آمريکايی ها همواره اين سياست چين را سرزنش می کنند که ما را از نون انداختن. ای‌‌ کاش به عوض این همه تزریق مصنوعی ارز تو بازار ایران برای ثابت نگه داشتن قيمت ارز آن هم با سرم و ب کمپلکس و ب- 12، این پول صرف درست کردن زیر ساخت های کشور می شد . معلوم نيست تا کی بايد به خودمان گل بزنيم...

۲ نظر:

Qasem گفت...

سلام. من در دو-سه سال گذشته یک زندگی‌ی ثابت داشته‌ام. تورمی که من خودم برای زندگی خودم حساب کرده ام در سال گذشته ۳۹ درصد بوده است. گفتن این که تورم بیست و پنج درصد است برای من درست نیست. لطفن مابقی هم تورمی که احساس می‌کنند را حساب کنند گزارش کنند تورم چقدر است میانگین بگیریم. احساس می‌کنم بانک ملی خلاف گویی و ناراست گویی می‌کند. با اعداد بازی کرده است.

bahar گفت...

درود
اول اینکه دو دوتا ده تا
دوم اینکه ایران از سر تا پاش مشکل داره..چه از نظر فرهنگ چه هز نظرٍ کارهای گروهی و...
به این اقا قاسم بگم که،تورم زیاده..نمی دونم تو می ری چه جنسی لباس می خری..اما من بخوام مثلا تو اهواز یه تاپ* خوب بخرم 18 تومن باید بدم جاش..در صورتی که سادست (اما جنسش خیلی خوبه!)...یه گیره 3 تومن...گوشت می دونی چقدر بش اضافه شده؟؟
*من تاپ نوشتم که بگم استین نداره و 18 تومن ه، فکر بد نکنید :دی